آمارهای صندوق بین المللی پول از رسیدن ذخایر ارزی در دسترس ایران از 12.4 میلیارد دلار در 2020 به بیش از 41 میلیارد دلار در سال جاری و 49 میلیارد دلار در سال آینده خبر می دهد

به گزارش بلاغ؛ آمارهای جهانی از وضعیت ذخایر ارزی در دسترس ایران نشان می‌دهد که این رقم در سال های اخیر رو به رشد بوده است به طوری که در سال جاری میلادی نسبت به دو سال قبل بیش از سه برابر خواهد شد و به بیش از ۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید. این موضوع، اظهارات مسئولان وزارت نفت در خصوص رشد درآمدهای وصولی کشور در دولت سیزدهم را که در پی فعال شدن دیپلماسی انرژی محقق شده  است،تایید می‌کند.  

اظهارات مسئولان دولت نشان می‌دهد که صادرات نفت و گاز پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بهبود یافته است. در این خصوص اوجی، وزیر نفت در ۵ مرداد با اشاره به دیپلماسی فعال در پیش گرفته شده، تصریح کرد که رکورد تازه‌ای در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به سه سال گذشته ثبت شده و این رقم حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین در زمینه صادرات گاز در یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به طور میانگین ۲۵ درصدی روبه رو بوده است. برای نمونه در بخش صادرات گاز طبیعی به عراق تنها ۴۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته‌ایم؛ ضمن آن که برخلاف سال‌های گذشته که گاز مایع (ال‌پی‌جی) بیشتر با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد، اکنون با تلاش همکاران ما در صنعت نفت با افزایش ۱۵ درصدی در صادرات روبه‌رو بوده است.اما شاید بتوان گفت در کنار رشد صادرات نفت و گاز، رشد وصول درآمدهای حاصل از آن نیز اهمیت دارد چرا که در غیر این صورت این درآمدها یا مانند ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی بلوکه شده یا دولت مجبور خواهد شد که در ازای صادرات نفت و گاز، تنها کالاهای صادراتی کشور هدف را وارد کند. در این زمینه نیز اظهارات اوجی نشان می دهد روند رو به بهبود است به طوری که وصول ارزی ایران از محل فروش نفت، میعانات و گاز طبیعی ۲٫۵ برابر بیشتر از سال های گذشته بوده است. اوجی گفته که وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از سه برابر و نسبت به سال ۹۸ بیش از دو برابر شده است، امسال نیز در چهار ماه نخست نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است.
با همه این اوصاف، سوالی که مطرح می شود این است که آیا آمارهای بین المللی در تایید این روند رو به بهبود وجود دارد؟ در این زمینه باید گفت پاسخ مثبت است و بررسی داده های ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول، هر چند همراه با تخمین بوده، اما از روند تقریباً مشابهی درخصوص ارزهای در دسترس ایران حکایت دارد. طبق این داده ها، متوسط ذخایر ناخالص بین المللی در دسترس ایران در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ سالانه ۷۳٫۵ میلیارد دلار بوده که این رقم پس از تشدید تحریم ها توسط ترامپ در سال ۲۰۱۹ به ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. در ادامه و در سال ۲۰۲۰ نیز ذخایر ارزی قابل دسترس ایران ۱۲٫۴ میلیارد دلار بوده است. با این حال، به اذعان صندوق بین المللی پول، از سال ۲۰۲۱ و همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این روند تغییر جهت داد به طوری که در سال گذشته میلادی ذخایر یاد شده به ۲۱٫۳ میلیارد دلار رسیده و انتظار می رود این رقم در انتهای سال جاری و آینده میلادی به ترتیب به ۴۱٫۴ و ۴۹٫۲ میلیارد دلار برسد.