با واکسیناسیون ، هاری در دام های مازندران  ۶ ماه نخست امسال ۷۵ درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، از روابط عمومی دامپزشکی مازندران،  حمزه آقاپور کاظمی، مدیرکل دامپزشکی  مازندران ، به مناسبت روز جهانی هاری، از کاهش چشمگیر ۷۵ درصدی کانون‌های بیماری هاری در ۶  ماه نخست ۱۴۰۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی  با بیان اینکه،  موفقیت بزرگی در کنترل این بیماری زئونوز و کشنده در استان مازندران کسب شده است، اعلام کرد: بر اساس پایش‌های مستمر، تعداد کانون‌های دامی بیماری هاری در استان مازندران از ۳۶ کانون در شش ماه  نخست سال گذشته، به ۹ کانون در همین مدت در ۶ ماه نخست امسال  کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش ۷۵ درصدی است.

آقا پور کاظمی در توضیح بیماری هاری گفت: هاری یک بیماری ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و تمامی پستانداران است که از طریق گازگرفتگی توسط حیوانات آلوده منتقل می‌شود. این بیماری هنگامی که علائم بالینی آن ظاهر شود، تقریباً در صد درصد موارد منجر به مرگ می‌شود.

همچنین  کنترل آن در جمعیت حیوانات، به‌ویژه سگ‌ها، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از ابتلای انسان دارد.

مدیر کل دامپزشکی مازندران  با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در کاهش رخداد بیماری گفت:در راستای ایجاد ایمنی جمعی، تعداد بالغ بر۱۳  هزار ۵۰۰ قلاده سگ دارای صاحب در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند. همچنین دو مرحله پویش “دوری و دوستی” با هدف آموزش شهروندان به ویژه کودکان و دانس آموزان در مورد نحوه برخورد صحیح با حیوانات، جلوگیری از گازگرفتگی و ترشحات آلوده و افزایش آگاهی در مورد بیماری هاری به‌طور گسترده در استان اجرا شد.

وی  با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کانون های خطر گفت: در مناطقی که کانون بیماری شناسایی شد و یا سابقه رخداد این بیماری وجود داشت، با مجوز سازمان دامپزشکی کشور، واکسیناسیون دام‌های اهلی نیز انجام گرفت.

آقا پور کاظمی  افزود: با همکاری شهرداری‌های استان، سگ‌های بلاصاحب جمع‌آوری و تحت اقدامات کنترلی قرار گرفتند. در این راستا، تعداد ۲۱۵ قلاده از این سگ‌ها توسط کارشناسان دامپزشکی در مراکز نگهداری سگ های بلاصاحب واکسینه شدند.

این مسئول  در پایان با قدردانی از همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت مردم، هشدار داد: با وجود این موفقیت، هاری همچنان یک تهدید همیشگی است و تداوم این برنامه‌های کنترلی، واکسیناسیون و آموزش عمومی برای حفظ سلامت جامعه و حذف کامل بیماری کاملاً ضروری  است.
پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده