به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، از روابط عمومی بهزیستی مازندران، رقیه رحمانی سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران همزمان با هفته ناشنوایان از غربالگری بیش از ۲۱ هزار نوزاد و شیرخوار در ۲۸ مرکز زیرپوشش این نهاد حمایتی در یکسال اخیر خبر داد و گفت که همسو با اجرای این طرح، ۵۵ نوزاد دارای اختلال شنوایی در این استان شناسایی شدند.
وی افزود: ۲۱ هزار و ۴۳ نوزاد و شیرخوار در یک سال گذشته در ۲۸ مرکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی استان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند .
رحمانی اظهار کرد : برای ۲۳ نفر از این نوزادان سمعک تجویز شده و ۳۲ نفر دیگر نیز برای دریافت خدمات تخصصی تر پزشکی و جراحی به مراکز درمانی معرفی شدند تا در مجموع، مداخلات لازم برای ۵۵ نوزاد انجام شود.
سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران، کمشنوایی را یک معلولیت پنهان خواند که میتواند تاثیرات عمیقی بر رشد مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد بگذارد.
وی افزود: هرچه سن تشخیص کمشنوایی پایینتر باشد، امکان دستیابی کودک به مهارتهای گفتاری و زبانی فراهمتر میشود. طبق مطالعات، اگر این اختلال تا قبل از ۳ ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی مداخله شود، کودک میتواند مراحل رشد را به طور طبیعی طی کند.
رحمانی به دیگر خدمات این نهاد تخصصی حمایتی به جامعه ناشنوایان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹ هزار و ۱۱۰ فرد ناشنوا و کمشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند.
یادآور می شود: برنامه غربالگری شنوایی نوزادان با هدف تشخیص به موقع و جلوگیری از عوارض مادامالعمر کمشنوایی، در سه سطح «غربالگری، تشخیص قطعی و مداخله درمانی» اجرا میشود.
پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده
























Saturday, 27 June , 2026