به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، در این یاد داشت: از یار مهربانی می گویم که کمتر کسی را می توان نام برد که روزگاری با این یار مهربان آشنا نشده و نباشد، یار مهربانی که بدون چشم داشتی بسیار بخشنده و مهربان است ، در کودکی ما را سرگرم می کرد با قصه هایش و تصاویر قشنگش بدون اینکه خواندن و نوشتن بدانیم از بزرگترها می خواستیم برای ما بخوانند به ویژه به جای لالایی و قصه های شفایی، کم کم که الفبا خواندن و نوشتن یاد گرفتیم و با ذوق و شوق کتاب های داستان را ورق می زدیم و از اینکه با صدا کشیدن و من و من کردن کلمات را می خواندیم خوش حال بودیم که می توانیم کتاب داستان بخوانیم در سن نوجوانی دیگر کتاب ها را بر اساس ذائقه و علاقه خودمان انتخاب می کردیم و می خواندیم ، هر چند به کتاب خواندن غیر درسی علاقه داشتیم، اما با آغاز سال تحصیلی که باید کتاب های درسی را می خواندیم کمتر به سراغ کتاب های غیر درسی می رفتیم و بیشتر وقت ما صرف کتاب های درسی می شد.
در سن جوانی هم جز تعطبلات نوروزی و تابستان ها با ورود به دوره دبیرستان و سخت تر شدن درس ها باز هم مجبور بودیم بیشتر وقت خود را صرف کتاب های درسی کنیم و بعد از دوران. دبیرستان عده ای هم مشعول آماده شدن برای کنکور می شدند و کتاب های ویژه کنکور را می خواندند ، وقتی وارد دانشگاه می شدند باز کتاب های دتنشگاهی را مطالعه می کردند و این یار مهربان با وجود اینکه بعصی وقت ها مورد بی مهری قرار می گرفت اما باز هم در کنار ما بود و به ما خدمت می کرد و آگاهی ما را نسبت به مسائل محتلف ، علمی ، فرهنگی، هنری، ،ورزشی ، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بیشتر می کرد ،
در سفر ها برای اینکه طول سفر را کمتر حس کنیم مانند همسفر ، همراه و هم صحبت در کنار عده ای از ما بود.
حتی زمانی که پول نداشتیم کتاب بخریم از دیگران قرض می گرفتیم و می خواندیم ، بیشتر ما مردم در هر سنی که بودیم یک زمانی را برای کتاب خواتدن در نظر می گر فنیم ، کمتر خانه ای بود که چند کتاب روی تاقچه نباشد بعضی از مردم هم بر اساس نیاز یک کتابخانه در خانه داشتند .
بعضی دیگر که به کتابخانه های عمومی دسترسی داشتند عضو کتابخانه می شدند و از کتابخانه کتاب به امانت می گر فتند و می خواندند . باید یادآوری کنم خواندن کتاب های رمان علاقمندان بیشتری به ویژه در میان دختران و بانوان داشت و دست به دست می شد، روزنامه ، مجله ، هفته نامه و ماهنامه هم طرفداران فراوانی داشت، آقایان حتی جلوی تلویزیون یک چشمشون به روزنامه بود .
حتی پایان سال در خانه روزنامه باطله فراوان بود و مادران مشکل روزنامه باطله برای پاک کردن شیشه ها نداشتند و سبزی فر وش ها از روزنامه باطله برای پیچیدن سبزی ها به جای نایلون و پلاستیک استفاده می کردند که این کمکی بود به محیط زیست ما، اما کم کم با پیشرفت فن آوری و تولید تلفن همراه و به ویژه اضافه شدن ، ویژه گی چند رسانه ای ، بی مهری به کتات در میان مردم ما بیشتر و بیشتر شد و این بی مهری دامن مطبوعات ( روزنامه، مجله و…) را هم گرفت و سرانه مطالعه در کشور نیز به کمتر از ۲ دقیقه در روز رسید و ما مردم هر اطلاعاتی را می خواهیم از دهکده جهانی و از طریق اینترنت می گیریم چون در دسترس تر است و بطور کلی باید گفت : پبشرفت فن آوری هر روز ما را تنبل تر و راحت طلب تر کرد که برای سلامتی ما هم خطراتی به همراه دارد و حتی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ما که دید و بازدید بود و کانون گرم خانواده ها را نیز تحت تاثیر قرار داده تا جایی که اعضای خانواده را از هم دور کرده است و هر کسی سرش در گوشی خودش است و ساعت ها بدون توجه به اطرافش مشغول علاقمندی های خود در شبکه های اجتماعی است، هرچند نمی توان آثار مفید فن آوری های جدید را انکار کرد اما درست و به اندازه استفاده کردن آن ها هم مهم است.
باید یادآوری کنم، ما هر چه قدر از این یار مهربان دوری کنیم شادی و نشاط هم از ما دورتر می شود باید دوباره برگردیم به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و کتاب های خوب را خوب بخوانیم هر چند هزینه های زندگی کمتر اجازه خرید کتاب را به ما می دهد اما با افزایش کتابخانه های عمومی در شهرها و روستا ها این امکان را فراهم می کنند تا کتاب را امانت بگیریم و این یار مهربان را هیچ وقت فراموش نکنیم و کتاب خواندن را که یک نیاز است عادت خود قرار داده و به نسل های آینده انتقال دهیم.
























Saturday, 27 June , 2026