جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت با محوریت تکریم و تجلیل از مادران و همسران شهدای دفاع مقدس، مقاومت، امنیت و جنگ ۱۲ روزه و نیز بانوان رزمنده و ایثارگر استان مازندران 

به گزارش سبز سرخ امروز (چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۴) با حضور «سید امیر حسینی جو» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران ،  «ام البنین محمدی» مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری، سرهنگ پاسدار «محمدحسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت استان و دیگر مسئولین در سالن همایش حوزه علمیه استان برگزار شد.

سرهنگ پاسدار «محمدحسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت مازندران در این مراسم  به تبیین عظمت دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: آن دوران طلایی، فصل زرینی بود که ملت ایران، با تن و جان خود بر صفحات تاریخ نگاشت و در همان آتش مقدس، جایگاه راستین و حقیقی زن ایرانی، همچون گوهری تابان، آشکار شد.

وی خطاب به نسل جوان تأکید کرد: رزمندگان آن روزگار، پیش از آنکه سلاح به دست گیرند، با تقرب به حضرت حق و پالایش روح، خود را برای نبردی جاودانه آماده کردند. پیروزی‌های آنان، ریشه در محراب‌های نورانی، زیارت‌های عاشقانه و دعا‌های پرشور داشت؛ و این نبرد، روحیه رشادت را در رگ‌های این ملت به جریان انداخت.

سرهنگ سلامی سپس با تجلیلی ژرف از بانوان، آنان را ستون‌های خیمه‌ی مقاومت خواند و بر نقش چندوجهی آنان تأکید کرد: زنانی که از خاکریز‌های خط مقدم تا پشت سنگر بیمارستان‌ها، از رسیدگی به خانواده‌های غرق در غم و شوق تا پشتیبانی بی‌وقفه از تمامی جبهه‌های جنگ، در هر عرصه‌ای نقش‌آفرینانی بی‌همتا بودند. آنان نه تنها گرمابخش کانون خانواده بودند، که از خط مقدم جبهه تا پشت جبهه‌ی مساجد و محله‌ها، سنگ‌ بنای  استواری برای مجاهدان شدند. آنان انصار المجاهدین به معنای حقیقی کلمه بودند.

مدیر کل حفظ آثار و  نشر ارزش های دفاع مقدس و مقاومت مازندران، با نگاهی به امواج خروشان جنگ ترکیبی امروز دشمنان، فراخوانی تاریخی سر داد: امروز نیز سنگر‌ها برچیده نشده؛ تنها تغییر شکل داده‌اند. زنان مجاهد این سرزمین می‌توانند و باید در خط مقدم دفاع از دین، انقلاب و حریم عفت عمومی، نقش‌آفرینانی بی‌بدیل باشند.

وی  با بیان اینکه ، دفاع مقدس روحیه رشادت ملت ایران را افزایش داد، گفت: زنان جامعه ما در دوران دفاع مقدس از خط مقدم، بیمارستان‌ها، رسیدگی به خانواده‌های شهداء و رزمندگان، و پشتیبانی از جنگ نقش آفرین بودند.

سرهنگ سلامی اظهار کرد:  در دوران با عظمت دفاع مقدس جایگاه واقعی و حقیقی زنان مشخص شد.

مادران و همسران شهدا ورق‌های زنده کتاب عاشورا هستند.

«سیدامیر حسینی‌جو» معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران نیز در این مراسم  بر نقش تاریخ‌ساز زنان و مادران شهدا تاکید کرد و خطاب به حاضران اظهار کرد : ایثار، میراثی است که در خانه‌های این خانواده‌ها نفس می‌کشد، و وظیفه‌ی ما این است که این نفس‌ها را به  زندگی عمومی تبدیل کنیم.

وی با فراخوانی گسترده تأکید کرد: گفت و‌ گو‌ های امروز، نباید میان دیوار‌های این سالن محبوس بماند. باید این سخنان را به کوچه و بازار و مدرسه و کارخانه برد تا فرهنگ مقاومت، در جان استان جاری شود.

حسینی‌جو سپس نگاهی به ژرفای تاریخ انداخت و گفت: عاشورا فقط یک واقعه‌ی شیعی نیست؛ فصل درخشان از کتاب بشریت است؛ و امروز، مادران و دختران شهدای ما، ورق‌های زنده‌ی همین کتاب هستند. صبر آنان، قلمی است که آینده را می‌نویسد.

این مسئول با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی مازندرانِ «علوی‌منش و صبور»، ماموریت این سرزمین را چنین ترسیم کرد: هدف ما از این گردهمایی‌ها، تنها سپاس نیست؛ خلق موجی اجتماعی است. مازندران باید پرچم‌دار فرهنگ‌سازی ایثار باشد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران قدردانی خود را نثار تمامی دست‌هایی کرد که برای معرفی چهره‌های ماندگار شهادت و الگوسازی برای نسل نو تلاش می‌کنند.

صبر و استقامت مادران شهدا ستودنی است.

«ام‌البنین محمدی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این مراسم  اظهار کرد: داغ فرزند، آتشی است که هرگز خاموش نمی‌شود، اما مادران شهدا، این آتش را به نور امید تبدیل کرده‌اند.

وی که خود در خانه‌ای پر از یاد شهید بزرگ شده، خاطره‌ی مردان بزرگی، چون باکری و زین‌الدین را زنده کرد و افزود: درس‌های آنان، مثل نقش روی سنگ، ماندگار است. آنان رفتند تا به ما مسئولیت‌پذیری را بیاموزند.

محمدی گفت: در همین روزگار ما، مادران دهه شصتی هستند که با چشمانی روشن، فرزندانشان را به میهن‌پرستی دعوت می‌کنند. اینجا مازندران است؛ سرزمینی که همیشه مردان و زنانی دارد که در برابر طوفان می‌ایستند.

این مسئول با بیان اینکه، هنوز مردان و زنان شجاعی داریم که در دفاع از کشور می‌ایستند و نباید از ترس دشمنان تحت فشار قرار بگیریم، ادامه داد: صبر و استقامت مادران شهدا ستودنی است.

وی در پایان، سخن را به لب تذکری تلخ و شیرین برد و گفت: عمر مسئولیت، از موج کوتاه‌تر است. فرصت خدمت، دریافت ارزشمندی است که نباید آن را به تماشای دنیا گذراند و قول داد که همچنان، چون خواهری کوچک، در کنار بانوان  مقاوم مازندران باقی بماند.

همچنین ، کتاب «عظمت مجید» روایت زندگی «عظمت فریدونی» همسر شهید «علی اصغر (مجید) حاجی زاده»  در سالن همایش حوزه علمیه مازندران رونمایی شد.

یاد آور می شود: در این مراسم از «سمیه خلیلی» نویسنده کتاب «عظمت مجید» و راوی این کتاب «عظمت فریدونی» همسر شهید «علی اصغر (مجید) حاجی زاده» تجلیل شد.

همچنین ، از «زینب دیوارگر» بانوی فعال رسانه در صدا و سیمای مرکز مازندران به پاس زحمات او  در ایام جنگ ۱۲ روزه نیز تجلیل شد.

پخش گوشه‌هایی از ضبط تاریخ شفاهی مادران و همسران شهدای آمل، اجرای «حسن محمودزاده» خواننده مازندرانی از دیگر بخش‌های این مراسم  بود.

یاد آور می شود: «علی اصغر حاجی زاده» فرزند «زین العابدین» ۱۱ خرداد ۱۳۲۷ در محمودآباد به دنیا آمد و در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسید.

همچنین ، این مراسم به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت مازندران با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، اداره کل بهزیستی استان، حوزه علمیه مازندران و جمعی دیگر از دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی برگزار شد .


پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده