نشست شورای کشاورزی و مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهرستان ساری به ریاست نوبخت، فرماندار مرکز استان و کاظم نژاد معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ساری، مدیران دستگاه‌های اجرایی، رؤسای مراکز خدمات کشاورزی و سایر اعضا برگزار شد. ‌

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، از روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری، محمد علی نوبخت در این نشست با اشاره به آغاز سال زراعی جدید، آن را مقطع حساس و راهبردی برای تحقق امنیت غذایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: سال زراعی پیشِ رو، آزمونی جدی برای مدیریت منابع آب، صیانت از اراضی کشاورزی و ارتقای بهره‌وری تولید است و همه دستگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی کامل وارد میدان شوند.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های اداره جهاد کشاورزی، دهیاران، رؤسای مراکز خدمات و اعضای شورای اسلامی روستاها، افزود: همکاری دهیاران، شوراهای اسلامی و مراکز خدمات کشاورزی در ساماندهی عملیات زراعی، اطلاع‌رسانی به کشاورزان و نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها، نقشی تعیین‌کننده در موفقیت برنامه‌های سال زراعی دارد.

فرماندار مرکز استان با اشاره به اهمیت کشت برنج به‌عنوان محصول استراتژیک و اصلی معیشت کشاورزان شهرستان ساری، اظهار کرد: کشت برنج نه‌تنها یک فعالیت اقتصادی، بلکه بخشی از هویت کشاورزی و امنیت غذایی منطقه است و باید با حمایت همه‌جانبه از کشاورزان، زمینه افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصول فراهم شود.

نوبخت با تأکید بر ضرورت آماده‌سازی اراضی برای فصل کشت گفت: شخم، شیار و مرزبندی مناسب زمین‌های کشاورزی باید در زمان مقرر و به‌صورت اصولی انجام شود تا ضمن کاهش هدررفت آب، شرایط مطلوب برای نشاکاری و افزایش عملکرد در واحد سطح فراهم شود.

وی لایروبی انهار( نهر ها )، کانال‌ها و مسیرهای انتقال آب را از الزامات اساسی سال زراعی جدید دانست و اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی، لایروبی و بهسازی شبکه‌های آبیاری باید با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و دهیاران در دستور کار جدی قرار گیرد تا توزیع عادلانه و بهینه آب تضمین شود.

این مسئول با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب افزود: برنامه‌ریزی دقیق برای توزیع آب کشاورزی با همکاری امور آب و سایر دستگاه‌های مرتبط ضروری است و باید بر اساس الگوی کشت، ظرفیت منابع و اولویت‌بندی مناطق صورت گیرد تا از بروز تنش‌های آبی جلوگیری شود.

وی همچنین بر ضرورت تأمین و توزیع به‌موقع بذر، کود و سایر نهاده‌های کشاورزی تأکید کرد و گفت: تأمین نهاده‌های استاندارد و توزیع عادلانه آن‌ها از عوامل کلیدی در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید است و نظارت بر این فرآیند باید به‌صورت مستمر انجام شود.

نوبخت با اشاره به ظرفیت کشت دوم برنج در شهرستان ساری خاطرنشان کرد: کشت دوم برنج فرصتی ارزشمند برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان است، اما باید با مدیریت دقیق منابع آب و رعایت ملاحظات فنی و زیست‌محیطی انجام شود.

فرماندار مرکز استان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تأکید و اظهار کرد : واردات بی‌رویه برنج می‌تواند به تولیدکنندگان داخلی آسیب جدی وارد کند و لازم است سیاست‌های حمایتی و تنظیم بازار به‌گونه‌ای باشد که تولیدکننده داخلی متضرر نشود.

نوبخت در پایان با ارائه پیشنهاداتی برای ارتقای مدیریت بخش کشاورزی شهرستان ساری گفت: تقویت نظارت بر تأمین و توزیع نهاده‌ها شامل: کود، بذر و سم باید در اولویت دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد. همچنین برنامه‌ریزی جدی و علمی برای مدیریت منابع آب با رویکرد پایداری و بهره‌وری حداکثری ضروری است.

وی ادامه داد: مقابله قاطع با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی باید با همکاری دهیاران، دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضایی دنبال شود.

این مسئول تأکید کرد: صیانت از اراضی کشاورزی و مدیریت منابع آب، مسئولیت مشترک همه دستگاه‌ها و مردم است و فرمانداری شهرستان ساری با تمام ظرفیت در راستای تحقق این اهداف راهبردی اقدام خواهد کرد.

وی یادآور شد: شخم و شیار اصولی و مرزبندی اراضی، پایه افزایش بهره‌وری کشاورزی است و تقویت نظارت بر توزیع نهاده‌ها، کود، بذر و سم در دستور کار جدی قرار دارد ، صیانت از اراضی کشاورزی و مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز، خط قرمز ما در مرکز استان است.


پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده