به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، از روابط عمومی فرمانداری شهرستان ساری، محمد علی نوبخت در این نشست با اشاره به آغاز سال زراعی جدید، آن را مقطع حساس و راهبردی برای تحقق امنیت غذایی و پایداری تولید محصولات کشاورزی دانست و اظهار کرد: سال زراعی پیشِ رو، آزمونی جدی برای مدیریت منابع آب، صیانت از اراضی کشاورزی و ارتقای بهرهوری تولید است و همه دستگاهها باید با برنامهریزی دقیق و هماهنگی کامل وارد میدان شوند.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای اداره جهاد کشاورزی، دهیاران، رؤسای مراکز خدمات و اعضای شورای اسلامی روستاها، افزود: همکاری دهیاران، شوراهای اسلامی و مراکز خدمات کشاورزی در ساماندهی عملیات زراعی، اطلاعرسانی به کشاورزان و نظارت بر اجرای دستورالعملها، نقشی تعیینکننده در موفقیت برنامههای سال زراعی دارد.
فرماندار مرکز استان با اشاره به اهمیت کشت برنج بهعنوان محصول استراتژیک و اصلی معیشت کشاورزان شهرستان ساری، اظهار کرد: کشت برنج نهتنها یک فعالیت اقتصادی، بلکه بخشی از هویت کشاورزی و امنیت غذایی منطقه است و باید با حمایت همهجانبه از کشاورزان، زمینه افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصول فراهم شود.
نوبخت با تأکید بر ضرورت آمادهسازی اراضی برای فصل کشت گفت: شخم، شیار و مرزبندی مناسب زمینهای کشاورزی باید در زمان مقرر و بهصورت اصولی انجام شود تا ضمن کاهش هدررفت آب، شرایط مطلوب برای نشاکاری و افزایش عملکرد در واحد سطح فراهم شود.
وی لایروبی انهار( نهر ها )، کانالها و مسیرهای انتقال آب را از الزامات اساسی سال زراعی جدید دانست و اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی، لایروبی و بهسازی شبکههای آبیاری باید با مشارکت دستگاههای اجرایی و دهیاران در دستور کار جدی قرار گیرد تا توزیع عادلانه و بهینه آب تضمین شود.
این مسئول با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب افزود: برنامهریزی دقیق برای توزیع آب کشاورزی با همکاری امور آب و سایر دستگاههای مرتبط ضروری است و باید بر اساس الگوی کشت، ظرفیت منابع و اولویتبندی مناطق صورت گیرد تا از بروز تنشهای آبی جلوگیری شود.
وی همچنین بر ضرورت تأمین و توزیع بهموقع بذر، کود و سایر نهادههای کشاورزی تأکید کرد و گفت: تأمین نهادههای استاندارد و توزیع عادلانه آنها از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای تولید است و نظارت بر این فرآیند باید بهصورت مستمر انجام شود.
نوبخت با اشاره به ظرفیت کشت دوم برنج در شهرستان ساری خاطرنشان کرد: کشت دوم برنج فرصتی ارزشمند برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان است، اما باید با مدیریت دقیق منابع آب و رعایت ملاحظات فنی و زیستمحیطی انجام شود.
فرماندار مرکز استان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تأکید و اظهار کرد : واردات بیرویه برنج میتواند به تولیدکنندگان داخلی آسیب جدی وارد کند و لازم است سیاستهای حمایتی و تنظیم بازار بهگونهای باشد که تولیدکننده داخلی متضرر نشود.
نوبخت در پایان با ارائه پیشنهاداتی برای ارتقای مدیریت بخش کشاورزی شهرستان ساری گفت: تقویت نظارت بر تأمین و توزیع نهادهها شامل: کود، بذر و سم باید در اولویت دستگاههای نظارتی قرار گیرد. همچنین برنامهریزی جدی و علمی برای مدیریت منابع آب با رویکرد پایداری و بهرهوری حداکثری ضروری است.
وی ادامه داد: مقابله قاطع با ساختوسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی باید با همکاری دهیاران، دستگاههای اجرایی و دستگاه قضایی دنبال شود.
این مسئول تأکید کرد: صیانت از اراضی کشاورزی و مدیریت منابع آب، مسئولیت مشترک همه دستگاهها و مردم است و فرمانداری شهرستان ساری با تمام ظرفیت در راستای تحقق این اهداف راهبردی اقدام خواهد کرد.
وی یادآور شد: شخم و شیار اصولی و مرزبندی اراضی، پایه افزایش بهرهوری کشاورزی است و تقویت نظارت بر توزیع نهادهها، کود، بذر و سم در دستور کار جدی قرار دارد ، صیانت از اراضی کشاورزی و مقابله با ساختوساز غیرمجاز، خط قرمز ما در مرکز استان است.

پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده
























Saturday, 27 June , 2026