به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، از معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در خطبه اول از نماز جمعه ۱۱ اردیبهشت ساری با تأکید بر جایگاه تقوا به عنوان نجاتبخش انسان در دنیا و آخرت، اظهار کرد: جنگ دارای لوازمی است که اگر رعایت نشود، ناکامی قطعی است. یکی از مهمترین این الزامات، اطلاع دقیق از اوضاع و احوال دشمن است.
وی افزود: زمانی که با آمریکا میجنگیم یا از خود در برابر صهیونیستها دفاع میکنیم، باید اطلاعات کافی از دشمن داشته باشیم و همزمان از نفوذ اطلاعاتی دشمن به اسرار خود جلوگیری کنیم. بحث امروز، لزوم کسب اطلاعات از دشمن است.
آیت الله محمدی لائینی نخستین گام برای کسب اطلاعات را شناخت دقیق هویت دشمن دانست و اظهار کرد: نباید دوست یا فرد بیطرف را دشمن فرض کرد، خدای متعال در سوره حجرات، آیه ششم با اشاره به خبررسانی فرد فاسق، فرمان تبیین و تحقیق قبل از هر اقدامی را صادر کرده است. بر این اساس، خدای بزرگ سه دشمن اصلی برای انسان معرفی کرده؛ شیطان، نفس اماره و برخی انسانهایی که با دین و راه انسان سازگاری ندارند.
نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید بر لزوم برآورد دقیق از نفرات، تجهیزات، تاکتیکها و تکنیکهای دشمن، خاطرنشان کرد: چه در جنگهای گذشته با آمریکا و صهیونیست ها و چه در جنگی که اکنون در آن هستیم، باید از فریبکاریهای دشمن آگاه بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به عنوان نمونه در حادثه طبس، اطلاعات قبلی و استقرار بهموقع نیروهای نظامی و انتظامی، موجب آسیب به هواپیماها و هلیکوپترهای دشمن شد.
این مسئول گفت: امروز فناوری، محور جنگ است و دشمن با بهرهگیری از آن، شخصیتهای ما را هدف قرار میدهد، هرچه آگاهی از اوضاع دشمن بیشتر باشد، خسارت کمتر و موفقیت بیشتر خواهد بود.
وی در ادامه، اقدام بهموقع را در کنار اطلاعات کافی، ضروری خواند و گفت: فتنه دی ماه حاصل سالها ساماندهی مزدوران توسط صهیونیستها، موساد و سیا بود. اگر دو یا سه سال پیش از وقوع آن اقدام میکردیم، زمینههای این فتنه شکل نمیگرفت، پس در جنگ، دو رکن “اطلاعات دقیق” و “اقدام بهموقع” مکمل یکدیگرند.
آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه جنگ دو گونه است، بیان کرد: جنگ آشکار و مستقیم مانند جنگ سوم و دوم، و جنگ پنهان و غیرآشکار مانند فتنه دی ماه و فتنههای پنج، ۱۰ و ۲۰ سال پیش است.
خطیب جمعه ساری اظهار کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، آمریکا و اسرائیل همواره با ما جنگ پنهان داشتهاند، نباید این جنگها را توهم توطئه تلقی کرد. هرچه از نفرات، عِده، عُدّه، شیوههای جنگ، امکانات، عوامل، ایادی و جاسوسهای دشمن آگاهتر باشیم و به موقع اقدام کنیم، موفقتر خواهیم بود.
این مسئول گفت : البته، توجه به امام زمان(عج) و طلب یاری از ایشان، بصیرت و اطلاعات ما را افزایش داده و توفیق تصمیم و اقدام بهموقع را نصیبمان میگرداند.
خطیب جمعه ساری بر مسئله برگشت ارز صادراتی و کنترل قیمتها تاکید کرد و گفت: شعار بزن که خوب می زنی فقط در رابطه با هوافضا و سپاه و نیروهای مسلح نیست، همه دستگاهها باید این شعار را سرلوحه کار خود قرار دهند.
انسان با تقوا به کسی آزاری نمیرساند،
آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در خطبه دوم نماز جمعه مصلی مرکز استان با توصیه خود و نمازگزاران به تقوای الهی، اظهار کرد: انسان با تقوا به کسی آزاری نمیرساند، اما انسان بیتقوا هرچه بگویید از او سر میزند. برای اینکه جامعهای امن داشته باشیم، باید فاز تقوا و پرهیزکاری در آن جامعه پررنگ و تقویت شود.
وی افزود: تمام دستگاههای اجرایی، تقنینی، قضایی، تعلیم و تربیت، نهادها و ارگانها، چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی، همگی مسئولند که شاخص تقوا را در جامعه بالا ببرند و از هر چیزی که به تقوا آسیب میرساند خودداری کنند.
آیت الله محمدی لائینی با اشاره به فرمایش امام هشتم (ع) که “بهترین صدقه رسیدن به فریاد ضعیف است”، خاطرنشان کرد: مشکل یک ضعیف ممکن است اقتصادی نباشد؛ باید دید چه مشکلی دارد و آن را برطرف کرد. به انسانهای ضعیف جامعه توجه کنید، دستشان را بگیرید و کمک کنید، این شکرانه بازوی تواناست که دست ناتوان را بگیرد.
خطیب جمعه ساری در ادامه به مناسبت هفته کار و کارگر، از جامعه شریف کارگری قدردانی کرد و گفت: در سالهای نخست انقلاب که کمونیستها و منافقین کارگران را به اعتصاب وادار میکردند، جامعه کارگری فریب آنها را نخورد و در پای نظام ایستاد، امروز نیز به مسئولان توصیه میکنیم به فکر مشکلات کارگران باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با گرامیداشت روز معلم و یادبود شهید مرتضی مطهری، از جامعه معلمان و فرهنگیان قدردانی کرد و با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، یادآور شد: علم قاتل جهل است، هر کسی علم را در جامعه نشر میدهد و با جهل مبارزه میکند، در جنگی مقدس و سرنوشتساز شرکت دارد.
این مسئول همچنین فرا رسیدن چهلم شهادت دکتر علی لاریجانی و فرزند شهیدش مرتضی را تسلیت گفت و از تلاشهای جهادی ایشان در ادوار مدیریتی قدردانی کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به پویش “جان فدا” که از مرز ۳۱ میلیون نفر عبور کرده است، آن را افتخاری برای ایرانیان در جهان دانست و از برگزاری اجتماع عظیم امام رضاییها در سراسر کشور قدردانی کرد.
آیت الله محمدی لائینی در ادامه با قدردانی ویژه از برپایی مواکب مردمی در شبهای رمضان و ایام نوروز در سطح شهرستان ساری، گفت: از همه مردمی که این شبها، شصت شب (دو ماه) است، رزمایش مردمی خیابانی انجام میدهند، از کسانی که مواکب گوناگون برپا کردند، کارهای هنری و تغذیه انجام میدهند، شربت و شیرینی توزیع میکنند، کار فکری انجام میدهند و برای بچهها برنامه دارند، به ویژه از خانمهای طرح امین که بسیار فعال هستند، صمیمانه تشکر میکنم.
نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: از حضور روحانیت در این مواکب تشکر میکنم و پیشنهاد میکنم روحانیت در این مواکب حضور فعال داشته باشد؛ یعنی مواکبی داشته باشند که در آنجا به سؤالات مردم در هر زمینهای پاسخ دهند، حضور فیزیکی روحانیت بسیار مهم است، اما حضور فعال به این شکل مهمتر است.
امام جمعه ساری با اشاره به پیشنهاد فرمانداری ساری در برپایی موکب ویژه مسئولان، اظهار کرد: آقای اسکندرنیا فرماندار ساری گفتند در میدان امام حسین(ع) موکبی را برای حضور مدیران کل، استاندار و مسئولین استانی و شهرستانی تدارک میبینند، بنده از این ابتکار بسیار خوب تشکر میکنم. این یک ابتکار عالی است که مردم میتوانند مشکلات خود را بیواسطه با مسئولان در میان بگذارند.
این مسئول در ادامه به شعار “بزن که خوب میزنی” اشاره کرد و گفت: این شعار را فقط در رابطه با هوافضا و سپاه و نیروهای مسلح پیاده نمیکنیم، همه دستگاهها باید این شعار را سرلوحه کار خود قرار دهند، دستگاه قضایی باید با عوامل فتنه دی ماه و مزدوران خارجی سریع و قاطع برخورد و خسارتهای مالی و جانی مردم را از آنها مطالبه کند.
وی همچنین به مسئله برگشت ارز صادراتی و کنترل قیمتها انتقاد کرد و گفت: چرا فقط ۶۰ درصد ارز باید به دولت برگردد؟ همه ارز باید در اختیار دولت باشد. کنترل قیمتها دارد از دست میرود. بیش از صد میلیارد دلاری که صادرکنندگان ارز به دولت تحویل ندادند، باید گرفته و آزاد شود، دستگاههای اقتصادی هم باید “بزن که خوب میزنی” را پیاده کنند.
آیت الله محمدی لائینی به روز خلیج فارس و پیام مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند “بیگانگانی که از هزاران کیلومتر دورتر به خلیج فارس آمدهاند، جایی در آن ندارند مگر در قعر آبهایش” و “آینده درخشان منطقه خلیج فارس، آینده بدون آمریکاست”، این پیام خط قرمز ماست، مسئولان در مذاکرات ذرهای از این پیام تنزل نکنند و مسائلی مانند خلیج فارس، تنگه هرمز و غنیسازی را روی میز مذاکره نیاورند.
امام جمعه ساری در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان و دشمنان بدانند که مردم ایران آنچه را رهبری در این پیام فرمودهاند، هم تأیید میکنند و هم خواستار اجرای آن هستند.
پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده
























Saturday, 27 June , 2026