نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه بزرگ‌مردان در دنیا سخاوتمندان هستند و در آخرت پرهیزگاران، پشتیبانی مالی را یکی از الزامات جنگ و جهاد بیان و تأکید کردند در کنار پویش "جان فدا" به مال فدا" نیز نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ، از معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی خطیب جمعه ساری در خطبه اول از نماز جمعه ۲۸ فروردین ساری، با سفارش به تقوا، اظهار کرد: تقوا هم قوی می‌شود و هم ضعیف، تقوا می‌تواند در تقویت نمازگزاران مؤثر باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام علی (ع)، افزود: بزرگ‌مردان در دنیا سخاوتمندان هستند و در آخرت پرهیزگاران، در دنیا افرادی که سخاوت و بخشش دارند و سفره‌دارند، معمولاً حرمت و احترام بالایی در میان مردم دارند که حقشان هم هست، اما در آخرت کسانی بزرگ می‌شوند که پرهیزگار باشند.

آیت الله محمدی لائینی با بیان اینکه، پشتیبانی مالی یکی از الزامات جنگ و جهاد است، بیان کرد: جنگ هزینه دارد؛ هر گلوله، موشک یا ضدموشک چند هزار دلار هزینه دارد، هرچند دشمن هزینه‌های بسیار گران‌تری می‌کند و ما با پهپادها و موشک‌های ارزان‌قیمت خود، تجهیزات بسیار گران آنها را از بین برده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: مثلاً با یک پهپاد ۳۰ هزار دلاری، یک هواپیمای آواکس ۷۰۰ میلیون دلاری را نابود کرده‌ایم، این قدرت خداست، همان که اصحاب فیل و فیل‌سواران را با یک پشه از پای درآورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: همچنین سربازان، ارتشیان، سپاهیان و رزمندگان خرج دارند؛ لباس، غذا و تجهیزات می‌خواهند. علاوه بر این عده‌ای جنگ‌زده می‌شوند، خانه و زندگیشان آسیب می‌بیند که اینها هزینه‌های دیگری بر دوش حکومت و دولت است.

امام جمعه ساری اظهار کرد: همچنین وقتی فضای جنگی حاکم می‌شود، برخی کسب‌وکارها آسیب می‌بینند و قشرهایی دچار مشکل می‌شوند که نیاز به توجه دارند.

این مسئول گفت: خداوند جهاد را دو قسم کرده: جهاد با جان و جهاد با مال. مجاهدین فی‌سبیل‌الله با اموال و جان‌هایشان جهاد می‌کنند، در این میان توجه به اقشار نیازمند، محرومان و آسیب‌دیدگان از جنگ نیز ضرورت دارد، در اینجا کسانی که متمکن هستند باید به میدان بیایند.

وی با اشاره به ثبت‌نام بالای ۲۷ میلیون نفر در پویش “جان فدا”، تاکید کرد: اما ما “مال فدا” هم لازم داریم؛ یعنی کسانی بیایند و اموال خود را چه برای هزینه‌های موشکی و چه برای نیازمندی‌های اداره جنگ یا رسیدگی به جنگ‌زدگان و آوارگان، ارائه کنند.

آیت الله محمدی لائینی بیان کرد: در تاریخ بخشی از هزینه‌های جنگ از راه غنائم تأمین می‌شد؛ از طرف مقابل غنیمت می‌گرفتند که خرج رزمندگان و جنگ می‌شد.

خطیب جمعه ساری اظهار کرد: همچنین اکنون دستگاه قضایی اعلام کرده که کسانی به اغتشاشگران کمک تبلیغاتی در فضای مجازی کرده‌اند، باید از اموالشان برای جبران خسارت‌هایی که با آن تبلیغات به جان و مال مردم زده شده، برداشته شود.

این مسئول تاکید کرد: این افراد حتی اگر بعداً پشیمان و توبه کنند، آن خسارت مالی باید از آنها گرفته شود، توبه باعث تخفیف در مجازات کیفری می‌شود، اما با تبلیغات آنها افراد ناآگاه به خیابان‌ها آمده و خسارت زده‌اند؛ پس از اموال آن‌ها باید برای جبران خسارت برداشت شود.

وی در ادامه گفت: چه غنائم باشد و چه این اموالی که از عوامل مزدور گرفته می‌شود، باز هم کفایت نمی‌کند اینجاست که همه باید همت کنند.

آیت الله محمدی لائینی بیان کرد: همچنین عده‌ای بودند که کمک‌کنندگان را مسخره می‌کردند، قرآن به شدت از این افراد نکوهش کرده است، این افراد گاهی در جامعه پیدا می‌شوند که خودشان کمک نمی‌کنند و دیگران را هم از کمک پشیمان می‌کنند، مردم نباید به آنها گوش دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همان‌طور که خداوند مشتری جان شهداست، مشتری مال اغنیا هم هست، باید ببینیم امام زمان (عج) چه چیزی را می‌پسندد. امام زمان انفاق را می‌پسندد. اگر توانایی دارید هم با مالتان انفاق کنید و هم جانتان را کف دست بگیرید.

این مسئول تاکید کرد: هر کس به اندازه توان خود چه مالی و چه جانی، باید در طبق اخلاص بگذارد و به امام زمان (عج) تقدیم کند و با ایشان ارتباط برقرار کند.

تنگه هرمز کلید رفع تحریم‌های ظالمانه است/ تاکید بر توجه مسئولان به معیشت مردم

خطیب جمعه ساری با بیان اینکه از این به بعد با تنگه راهبردی هرمز دنیای استکبار را مدیریت خواهیم کرد، گفت: این آبراه، کلید رفع تحریم‌های ظالمانه است، انتظار داریم دولتمردان و مسئولین ما از ثروت به‌دست آمده از این تنگه برای بهبود معیشت مردمی باشند که ۴۵ شب در خیابان ایستادند، استفاده کنند.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در خطبه دوم نمازجمعه ۲۸ فروردین ساری در مصلی امام خمینی (ره)، اظهار کرد: همه شما و خودم را به تقوای الهی، پرهیزگاری، رعایت حلال و حرام خدا و انجام واجبات سفارش می‌کنم، امیدواریم جامعه‌ای با تقوا و مدینه فاضله باشیم تا خداوند عنایت خود را شامل حالمان کرده و از فتنه‌های آخرالزمان حفظمان کند.

وی با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، افزود: دشواری حکومت از تلخی شراب سخت‌تر و مستی قدرت بسیار خطرناک‌تر از مستی شراب است. کسانی مانند ترامپ و نتانیاهو که مست قدرت بودند، میلیون‌ها انسان را به قتل رساندند، هر مسئولیتی نیز می‌تواند انسان را دچار خودباختگی و خطا کند.

آیت الله محمدی لائینی یادآور شد: اغتشاشگران نیز مشروبات الکلی و مواد مخدر مصرف میکردند و سپس به خیابان‌ها می‌آمدند و نمی‌دانستند چه می‌کنند؛ تا جایی که دست به آدمکشی می‌زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اما یک انسان پلید مثل ترامپ و نتانیاهو و امثال آنها در طول تاریخ، کسانی که مست قدرت بودند، میلیون ها انسان را به قتل رساندند، آنها در جزیره بدنام چه جنایت‌هایی که مرتکب نشدند، بنابراین بدانید که قدرت نیز مستی دارد و این موضوع فقط به ترامپ و نتانیاهو محدود نمی‌شود.

امام جمعه ساری با تاکید بر اینکه کسانی که متصدی پست می‌شوند باید تقوای فراوان داشته باشند، اظهار کرد: حتی اگر بنده هم مسئولیتی بگیرم، آن پست ممکن است مرا دچار خودباختگی کند و به کارهای نادرست وادارد، پست به طور کلی انسان را گمراه می‌کند و مست‌کننده است، کسانی که می‌خواهند مسئولیتی بپذیرند، باید بسیار هوشیار باشند و تقوایشان بسیار زیاد باشد.

امام جمعه ساری با بیان اینکه، روز ارتش (۲۹ فروردین) و سالروز تأسیس سپاه پاسداران (۲ اردیبهشت) را نیز پیش رو داریم، از نقش ارتش و سپاه در دفاع از کشور قدردانی کرد.

وی همچنین گفت: ولادت حضرت معصومه (سلام‌الله علیها)، اول ذیقعده و آغاز دهه کرامت و روز دختر را پیش رو داریم که جای تبریک دارد، پیشنهاد می‌شود شهرداری‌ها خیابانی به نام ایشان نامگذاری کنند.

نماینده ولی فقیه در مازندران خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده به پاکستان رفت اما به دلیل لجاجت طرف مقابل نتیجه‌ای حاصل نشد، وقتی موضع قاطع ما را دیدند که تسلیم نمی‌شویم، خود به خود عقب‌نشینی کردند و برگشتند، ما از مذاکره۸ هراسی نداریم اما مذاکره‌کنندگان باید مراقب باشند تحت تأثیر قرار نگیرند، منطق زور (تو سلاح نداشته باش، من داشته باشم) پذیرفتنی نیست.

این مسئول با بیان اینکه، ترامپ آبروی آمریکا را قمار کرد، گفت: این ترامپ۸ بیچاره همیشه می‌بازد، هر تصمیمی می‌گیرد، او را در مشکلات بیشتری قرار می‌دهد، تصمیمات پشت سر هم او همه غلط از آب درمی‌آید. کمک‌هایش به جایی نمی‌رسد و اقداماتش بی نتیجه است به طوری که دوستانش هم جوابش را نمی‌دهند. اینچنین قماربازی ندیده بودیم که همه چیز را همیشه ببازد، سؤال این است که این روش باخت تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟ اگر به همین روش غلط ادامه دهد، از این هم بی‌عرضه‌تر، بی‌حیثیت‌تر و بی‌آبروتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه، پایان جنگ به دست ماست، مطرح کرد: گفتیم شما شروع‌کننده جنگ بودید، پایانش دیگر دست شما نیست، پایان مربوط به ماست، راهبرد ما برای پایان جنگ همان چیزهایی است که در پیام اول مقام معظم رهبری آمده است، مسئولین ما نباید از آن کوتاه بیایند و کمتر از آن را بپذیرند.

آیت الله محمدی لائینی افزود: البته ترامپ و صد تا مثل ترامپ و نتانیاهو را هم بکشند، به یک لنگه نعلین حضرت رهبر نمی‌ارزد که بگوئیم کشتن آنها خون‌بهای آن عزیزان است. خون‌بهای آن عزیزان بسیار فراتر از این حرف‌هاست و خداوند باید بدهد، اما اینها باید مجازات شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نتانیاهو که از قبل مورد تعقیب بود و همچنین ترامپ، باید به عنوان جنایتکاران جنگی در محاکم بین‌المللی مورد تعقیب و پیگرد قانونی قرار گیرند، خواسته ما ، دریافت حق و حقوق، خسارت‌ها، غرامت‌ها، برچیده شدن پایگاه‌های آمریکا و پیگرد قانونی ترامپ و نتانیاهو به عنوان جنایتکاران جنگی است.


پایان پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده