رئیس‌ انجمن صنایع قطعه‌سازان خودرو گفت: اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه رو به کاهش است و تداوم می‌یابد.

به گزارش سبز سرخ ؛ محمدرضا نجفی‌منش درباره قیمت خودرو در بازار اظهار داشت: اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه رو به کاهش است و به نظر می‌رسد حباب ایجاد شده در حال از بین رفتن است. ‌البته هنوز قیمت خودرو در بازار به نرخ معقول و واقعی نرسیده و به همین دلیل انتظار کاهش بیشتر قیمت را داریم. در برهه‌ای از زمان (دولت گذشته) اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به دو برابر هم رسید. به‌عنوان مثال خودرو ۴۰۰ میلیون تومانی بیش از ۸۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شد.

او درباره دلائل کاهش قیمت خودرو در بازار گفت: افزایش تولید خودروسازان و مونتاژکاران، ‌موافقت با واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده و آزاد‌سازی ارزهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور، مهم‌ترین دلایلی است که باعث کاهش شدید قیمت خودرو در بازار شده است.
رئیس ‌انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با ‌اشاره به اینکه زمانی قیمت‌ها در بازار خودرو واقعی خواهد شد که قیمت کارخانه‌ای خودروها ‌واقعی شود، افزود: در چنین شرایطی تولید خودرو شیب صعودی پیدا می‌کند و همان اتفاقی خواهد افتاد که در دهه ۷۰ آن را تجربه کردیم. دولت سیزدهم توانایی آن را دارد که بازار خودرو را به درستی مدیریت و هدایت کند و نتیجه‌ای را به دست آورد که به نفع خریداران خودرو باشد.

نجفی‌منش ادامه داد: از همین‌رو تأکید می‌کنم شورای رقابت باید دست از قیمت‌گذاری بردارد و اجازه دهد قیمت‌ها در بازار بر اساس عرضه و تقاضا باشد. در این خصوص، هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده با شرایط بهتری می‌توانند خودرو را خرید و فروش کنند. زمانی که شورای رقابت بررسی قیمت خودروها را شروع می‌کند ‌به سرعت بازار واکنش نشان می‌دهد و قیمت‌ها دچار التهاب می‌شود و این امر روال بازار خودرو را به‌هم می‌ریزد. اگر عرضه و تقاضا تعیین‌کننده باشد دیگر ‌دلیلی وجود ندارد شورای رقابت قیمت‌ها را بررسی کند و شوک به بازار بدهد.
۲ تصمیم خودرویی خوب دولت
او افزود: دولت سیزدهم دو تصمیم مهم و حیاتی در صنعت خودرو اتخاذ کرده است که امیدواریم با فوریت به مرحله اجرا برسد. یکی، فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری شورای رقابت است. آن‌طور که وزیر صمت تأکید کرده خودرو نباید مشمول قیمت‌گذاری شود. همچنین باید روش فعلی قیمت‌گذاری تغییر کند. نظر دولت این است که اگر تیراژ تولید خودرو افزایش پیدا کند می‌توان از موضوع قیمت‌گذاری فاصله گرفت. تأکید می‌کنم بازار کاملاً از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. اگر قیمت خودرو در کارخانه درست شود عرضه خودرو نیز افزایش می‌یابد و با افزایش عرضه خودرو، قیمت‌ها نیز در بازار متعادل خواهد شد.

رئیس ‌انجمن قطعه‌سازان خودروی کشور اضافه کرد: تصمیم دیگری که دولت سیزدهم اتخاذ کرده و اصرار بر اجرای آن دارد (بارها از سوی سخنگوی دولت مورد تأکید قرار گرفته است) ‌واگذاری سهام دولتی شرکت‌های خودروساز است. واگذاری سهام تودلی خودروسازان موجب ورود نقدینگی به خودرو‌سازی‌ها می‌شود و نقدینگی آنها را تقویت می‌کند.

نجفی منش افزود: پس از انجام این واگذاری باید مدیریت به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود. تمام قطعه‌سازان با خصوصی‌‌سازی دو خودروساز دولتی ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا موافق هستند و با قدرت از این تصمیم دولت حمایت می‌کنند. خوشبختانه گام‌های اولیه در دو مورد (خروج از قیمت‌گذاری و واگذاری سهام تودلی) برداشته شده است. اگر موارد مطرح شده به سرانجام برسد با قطعیت می‌توان گفت ۹۰ درصد مشکلات صنعت خودرو حل خواهد شد.