آیین نکوداشت استاد محمدرضا اسحاقی گرجی حافظ و میراث دارِ مکتب خنیاگری ایران برگزار شد.

خبرنگار خانم رضاییان تجن, [۲۰.۰۶.۲۴ ۱۳:۴۶]
برگزاری آیین نکوداشت استاد محمدرضا اسحاقی گرجی حافظ و میراث دارِ مکتب خنیاگری ایران

آیین نکوداشت استاد محمدرضا اسحاقی گرجی حافظ و میراث دارِ مکتب خنیاگری ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبز سرخ،
آیین نکوداشت مقام هنری و فرهنگی، استاد محمدرضا اسحاقی گرجی موسیقی‌دان و نوازنده برجسته دوتار مازندران به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشور، چهارشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) این انجمن برگزار شد.

محمود شالویی ریس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این رویداد با گرامیداشت یاد و خاطره شهید خدمت آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس فقید جمهور و رئیس هیأت امنای انجمن و شهدای جمهور، گفت: به یقین گستره وسیع جغرافیای ایران فرهنگی و تاریخی را بایسته است که با در نظر داشتِ آیین‌های موسیقایی آن مورد توجه جدی قرار داد. چنان که خنیاگران و روایتگران این حوزه تلاش کردن که در لا به لای نغمات و الحان موسیقایی خود راوی حماسه‌ها، مرثیه‌ها، اشعار و مژده پیروزی‌ها باشند.

وی افزود: موسیقی روی دیگر زندگی است و به تعبیری بیان صورت‌های زیرینی است که در سطوح بالایی از تفکر مردمان جاری و ساری می‌شود.

شالویی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رنگین کمان هفت رنگ اقوام ایرانی در سپهر گهربار مرز‌های این کهن سرزمین، پرورنده خوانندگان و سازندگانی بوده است که قامت سرو آیین موسیقی و با تأسی از ریشه‌های فرهنگی خود، تولیدگر الحانی شده‌اند که همچون رسانه‌ای رسا ارتباط میان نسل‌های دیروز و امروز را فراهم ساخته‌اند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: از جمله خنیاگران دل‌سپرده به فرهنگ زرین این سرزمین و آن هم از خطه مازندران همیشه سبز و سرافراز، استاد محمدرضا اسحاقی گرجی است که به سرپنجه آهنگینش و به حنجره خدادادی‌اش، صلاگر سنت‌های موسیقی این خطه تاریخ ساز و حماسه آفرین بوده است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان گفت: نوای دوتار و کمانچه استاد اسحاقی، نوای میراث‌داران کهنسالی است که همچنان با قامتی خمیده، پیکانِ آرش گونۀ فرهنگ را از کمان برکشیده‌شان به فراسوی آیندگان نثار می‌کنند.

استاد اسحاقی؛ افتخار خطهِ مفاخر پرور مازندران

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این آئین با قدردانی از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در برگزاری با شکوه آیین بزرگداشت استاد محمدرضا اسحاقی گرجی گفت: استاد گرجی از جمله برترین چهره‌های هنری کشور است که در مازندران، سرزمین مفاخر بزرگ ایران و جهان اسلام نضج و پرورش یافته است.

وی افزود: تاریخ مازندران مشحون از داستان‌ها وحکایت‌های انسان‌سازی است که ازلابه لای آن‌ها، اشعار، ترانه‌ها و نوا‌های گوش نوازی به گوش می‌رسد که برآمده از فرهنگ و آیین‌های عاشقانه و عارفانه این خطه مفاخر پرور است و یکی از این مفاخر و هنرمندان نامدار، استاد محمد رضا اسحاقی است.

خنیاگری؛ میراث معنوی ایرانیان

محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این آیین گفت: ضروری است که در کنار تجلیل و تکریم مقامِ مفاخرِ در قید حیات، از دانش و میراث علمی،فرهنگی و هنری آنان نیز باید به بهترین شکل ممکن استفاده شود، چرا که حقیقتِ فرهنگ در این مفاخر و مشاهیر متجلی شده است که از جمله این مفاخر، استاد اسحاقی گرجی اند که میراث دار موسیقی اصیل ایرانی است.

او تأکید کرد: «خنیاگری» یکی از هنرهای اصیل و میراث معنوی ما است که نشانگر پیشینه و غنای هنر ایرانی است که استاد اسحاقی، عمر بابرکت خویش را برای حفظ، و گسترش این هنر متعالیِ ایرانی صرف کرده است.

بزرگداشت استاد اسحاقی؛ پاسداشتِ هنر ایرانی
در ادامه پس از اجرای برنامه موسیقیایی نی نوازی با نوازندگی ارسلان طیبی، علی اصغر میرزایی فرماندار شهرستان بهشهر، پیام یوسف نوری استاندار مازندران به این آیین را برای حاضران قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: آیین بزرگداشت استاد محمدرضا اسحاقی گرجی به نوعی پاسداشت هنر، ادب، فرهنگ و موسیقی پُرارج مازندران؛ این سامان آشنا و صمیمی از جغرافیای فرهنگی هنری ایران بزرگ اسلامی است. پس به همت بلند و شخصیت مایه ور این استاد از صمیم جان ارج می‌نهیم و ضمن تقدیر از‌اندیشه برگزار‌کنندگان و اهتمام دست اندرکاران این آئین، بویژه ریاست محترم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی جناب آقای دکتر شالویی تداوم درخشش و تعالی فرهنگ و هنر ایران اسلامی را آرزومندیم.

استاد اسحاقی؛ حافظِ مکتب خنیاگریجهانگیر نصری اشرفی، موسیقی‌دان و سرپرست دانشنامه طبرستان نیز در این آئین گفت: در طول تاریخ و تا پیش از دوران معاصر، خنیاگرانِ بداهه پرداز، ادبیات و متن منظوم بیشترِ مقام‌ها، لحن‌ها و خرده آواز‌ها را خلق و پردازش می‌کردند. این سازوکار که مردم‌شناسان، موسیقی پژوهان و زبان‌شناسان آن را مکتب‌های خنیایی و شفاهی نامیده‌اند، توان جذب و هضم همۀ سروده‌های فولکلور یا مردمی را داشته‌اند.

او اضافه کرد: نکته قابل توجه این که عنوان شرخون‌ها (خنیاگران) در مازندران با تحریفی نه چندان متمایز در استان گیلان به شیرخون و در استان های گلستان و سمنان نیز به شیرخوان شهرت دارند، همه ی این حافظان موسیقی، ادبیات و فرهنگ شفاهی، کم و بیش عهده دار، حفظ، اشاعه و ارائه کنندگانی هستند که منظومه‌ها و داستان‌های موسیقایی با مضامین حماسی، پهلوانی و… اساس محتوایی آن را تشکیل می‌دهد.

سرپرست دانشنامه طبرستان نیز گفت: درچند دهه اخیر بی‌تردید، استاد محمدرضا اسحاقی یکی از برجسته‌ترین خنیاگرانی است که با شرکت در جشنواره‌های مهم داخلی و خارجی و اجرا و ارائه مقام‌های موسیقی قومی مازندران، نقش ممتازی در حفظ و اشاعه و معرفی این مکتب موسیقایی داشته است.

دربخش پایانی این آیین، پس از رونمایی از کتاب زندگی نامه و خدمات فرهنگی و هنری استاد اسحاقی گرجی، هدایایی از سوی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، معاون هنری وزیر فرهنگ، رئیس بنیاد رودکی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، شهردار بهشهر و دهیارِ گرجی محله به ‌ایشان اهدا شد.

استاد اسحاقی گرجی نیز طی سخنان کوتاهی از مدیریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیران فرهنگی و هنری استان مازندران ، قدر دانی و پس از اجرای برنامه موسیقایی دوتار نوازی به همراه فرزند خود، به رسم یادبود، ساز «دوتار» خود را به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اهدا کرد.
انتهای پیام/
سکینه رضائیان سمسکنده